Izlet iznenađenja nam svake godine, ustvari već drugu godinu, pripremi naša predsjednica. Mi, kao pravi i dobri planinari, prihvatimo tu ideju.
Ujutro u 6,00, spremni, naoružani dobrom voljom sjedamo u bus i krećemo. Kuda? Još u tom trenutku ne znamo ali nam ubrzo smjer autobusa ponudi, bar okvirno državu. I tako, zaključismo da idemo u Sloveniju. Kad smo stigli do Kobarida izišli smo iz busa i odšetali do slapa Kozjak predivnom i uređenom stazom. Otkrila nam je Irena da je u planu bio Matajur ali kroz noć je napadao snijeg pa je cesta do Rigugia Guglielmo Pelizzo bila zatvorena. Po šetnji uz Soču, koja je prilično nabujala od obilnih kiša i poprimila neobičnu plavu boju smjestili smo se u naše prenoćište i iza večere pokazali sve svoje pjevačke i plesačke talente.
Drugi dan, krenusmo…kako bi rekla moja mama , u stilu mene i mog lutanja,   uobličivati i utvrđivati gradivo o Velikom 1. svjetskom ratu.
Malo smo opet plovili po prvoj crti bojišnice na Soči u Sloveniji i Italiji! Eto, nije u igri samo Slovenija. Proširili smo se i na Italiju.
Brestovac – prva crta koja se proteže iznad Soče sve do impozantne kosturnice talijanskih vojnika iznad Kobarida grada. 7000 i još nešto sitno talijanskih vojnika!
Prva crta Austrougarske vojske i utvrda u daljnjem toku Soče, u Italiji, koju su Talijani pretvorili u muzej na otvorenom sa  zatvoreni dijelom!  Muzej Michele u kojem smo pomoću 3D tehnike gledali film o borbi i životu na prvoj crti! Talijani su u 4 godine na Soči izveli 11  i jedva su prešli Soču  nešto malo pomakli liniju razdvajanja! Poginuli im je preko 100000 vojnika, a na našoj strani niti 2000! Naša strana je zbog toga što su se naši ljudi borili tamo!
Dolaskom Njemaca na taj dio fronte Talijani su potisnuti preko Soče daleko u dubinu svog teritorija! Iz stroja im je izbačeno 300000 vojnika, sva hrana, oprema ,oruđe i oružje koji su imali !
Monte Grappa najveća kosturnica u Italiji, a možda i u Evropi REDIPUGLI ! Mussolini ju je dao izgraditi i otvorena je 1938.g.
Evidentirali su sve poginule i nestale i upisani su po abecedi na toj impozantnoj građevini sa tri križa na vrhu kao na Kalvariji!
Inače  taj dio istočne Italije i zapadni dio Slovenije je pun kosturnica ili kako to Slovenci kažu pokopališča iz velikog rata i ostalih ratova! Apsurd Velikog rata je da su se vodile borbe 4 g. I na kraju su Talijani sve dobili natrag i više nego su zaslužili za zelenim stolom!
Austrougarski vojnici pošto su izgubili nemaju svoje kosturnice, a ne znam da li ima negdje popis učesnika pošto je tu i bilo naših ljudi!
Zadnji dan smo na kratko obišli ptičju oazu, ali zbog visokog vodostaja skratili smo posjet i otišli put Akvileje! Akvileja je stari rimski grad, grad muzej, jer su iskopine po cijelom gradu! Ima nekoliko bazilika koje su pretvorene u muzej, pošto su sagrađene na starim rimskim vilama i prekrasnim mozaicima!
Odlazimo na deltu Soče u grad Grado! Koji je pun spomena i spomenika na 1.i 2.sv.rat!
Naišao sam na baziliku Monaha iz naših krajeva, koji su se skrasili u Grado, pretpostavljam bježeći pred Osmanlijama! U bazilici je izložen zavjetni sarkofag, kovčeg i dijelovi ornamenata, na goloj cigli, Hrvatskog pletera !
Sadržajno putovanje završilo je pjesmom do Zagreba!